Mobirise Web Page Builder

3. Співпраця та громадянський активізм 

 
Молоді зазвичай властива незгода зі звичним порядком речей, прагнення робити щось важливе, справжнє та корисне, міняти світ на краще. З високою мотивацією до творення добрих справ підлітки нерідко готові об’єднуватися в групи та команди. Це прагнення дійсно є цінним, і його важливо вчасно підтримати та спрямувати в конструктивне русло.
Дана глава презентує програму Громадські досягнення (або Public Achievement, РА), яка успішно працює в США, Східній Європі й вже в Україні. РА вчить молодих людей думати і діяти як ефективні та соціально відповідальні громадяни, готує їх до активної повномасштабної участі у житті громади - селища, міста, регіону й країни в цілому, залучаючи до ініціатив із вирішення суспільно важливих проблем, що зрештою працює на побудову й підтримку стабільного та мирного суспільства, здатного долати виклики й негаразди.
Програма «Громадські досягнення» заохочує тренерів (дорослих вихователів – вчителів, студентів університетів, які зацікавлені у роботі з дітьми та молоддю як волонтери) провести групу зацікавленої молоді через процес аналізу та розв’язання проблеми. Група РА вибирає проблему, важливу для цієї групи, досліджує її походження, причини, можливі дії, стратегії щодо її розв’язання та починає втілювати свій особистий план дій. Працюючи разом над спільною метою, члени групи отримують багато навичок, необхідних у демократичному суспільстві. Вчителі грають роль фасилітаторів: використовуючи мистецтво постановки запитань, спонукають групу шукати відповіді та досліджувати свої особисті шляхи вирішення проблем. У РА процес є більш важливим, ніж результат, тому що саме процес розвиває навики роботи в команді, критичного мислення, призводить до отримання рішень у майбутньому.
Проектна діяльність є однією з складових освітнього процесу, тому що створює умови творчого саморозвитку та самореалізації учнів. Працюючи в РА-групах, саме через метод проекту молодь вивчає навики публічного життя, досліджує яким чином у демократичному суспільстві пересічні громадяни мають силу робити екстраординарні речі, стають соціальними менеджерами та відповідальними громадянами.    
Співпраця учнів у різних проектах із громадянської активності сприяє соціальній реінтеграції внутрішньо переміщених осіб, як молоді, так і їх батьків, у життя нових громад. Насамперед, це допомагає встановленні ефективного діалогу між групами, налагодження взаєморозуміння, адже у середовищі однолітків вони обговорюватимуть гострі питання, що їх турбують, вирішуватимуть спільно проблеми, піддаватимуть апробації власні ідеї та ініціативи, гратимуть у проектах певні ролі, матимуть важливі обов’язки, залучатимуть своїх батьків до мозкових штурмів та розв’язання реальних завдань, тобто навчатимуться вибудовувати своє майбутнє і брати на себе відповідальність за власний вибір.